INTERPRETACJA PRZESZŁOŚCI

Tego rodzaju interpretacja na­szej przeszłości i teraźniejszości była jednak w odwro­cie. Gorę brała szkoła krakowska i dziwny jej, ale lo­giczny płód — megalomania narodowa, hasło ,,o włas­nych siłach”, piłsudczyzna. I wtedy przyszedł grom wrześniowy. Zanim przej­dziemy do namysłu nad znaczeniem, jaki on może mieć w tej debacie, musimy ustalić kilka pojęć. Byłoby non­sensem twierdzić, że położenie międzynarodowe nie miało żadnego absolutnie wpływu na upadek i odro­dzenie Polski. Również absurdalnym byłoby pisać, że odrodzenie moralne, które zapoczątkował Konarski, a prowadziła dalej Komisja Edukacyjna, Czacki i Adam Czartoryski, nie przyczyniło się do zwiększenia naszej siły oporu. Ani jedna, ani druga szkoła tego nigdy nie negowała. Chodzi tylko o to, na który z tych czynników należy położyć akcent, który z nich był ważniejszy.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych wpisów dotyczących spraw społecznych. Mam nadzieję, że moje wpisy przypadną Ci do gustu i zostaniesz moim czytelnikiem na dłużej. Zapraszam do czytania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

© Wszelkie prawa zastrzeżone